X
تبلیغات
JavaScript Codes ورزشکارباشید
مچ و مچ درد

همانطور كه در شماره قبل به يكي از خوانندگان عزيز وبلاگ ورزشكارباشيد قول داده بودم مطلب اين شماره را به مچ و مچ درد اختصاص دادم .

 

مختصري در مورد آناتومي مچ دست:

 

ساختار اسكلتي:

مفصل مچ دست به ظاهر از تركيب دو استخوان زند زبرين و زيرين و هشت استخوان مچ دست بوجود آمده ولي در واقع اين مفصل از استخوان هاي زند زبرين و سه استخوان ناوي ، هلالي و حرمي تشكيل گرديده است . چهار استخوان ذكر شده مچ دست با استخوان هاي رديف پايين تر به نام هاي ذوزنقه و چنگكي نيز مفصل شده و همين استخوان ها با استخوان هاي كف دست مفصل مي شود .

مچ دست قادر به انجام حركات دور شدن ( آبداكشن )، نزديك شدن ( آداكشن )، باز شدن ( اكستنشن )، تا شدن ( فلكشن ) و هايپرآداكشن و هايپرفلكشن مي باشد .

 

ساختار عضلاني:

حركات متنوعي كه در مچ دست وجود دارد به علت وجود بيست و پنج عضله اي است كه در اين قسمت فعاليت دارند ، كه قوي كردن اين عضلات مخصوصا عضلات ناحيه ساعد مي تواند شما را در برابر مچ درد تا حدودي مصون سازد از اين عضلات مي توان به بازكننده دراز شست دست ، دور كننده دراز شست دست ، تاكننده دراز شست دست ، بازكننده انگشت كوچك دست ، تا كننده عمقي انگشتان دست و چندين عضله ديگر اشاره كرد .

 

مچ درد چگونه دردي است ؟

 

Carpal Tunnel Syndrome يكي از بيماري هاي بسيار رايجي است كه متأسفانه در گذشته چندان مورد تحقيق قرار نگرفته و تا حدي ناشناخته مانده است . معمولاً مردم ، اين بيماري را به عنوان " مچ درد" مي شناسند كه درد آن به انگشت هاي دست ختم شد ه و حركات دست را تا حدودي مشكل مي سازد و ناتواني به وجود مي آورد. امروزه اين ناراحتي در ميان كارگران و كاركنان كشورهاي صنعتي فوق العاده رايج است. اين عارضه در ميان كساني كه ساعات زيادي با كامپيوتر كار مي كنند؛ مانند صندوق دارها، ماشين نويس ها و كارگران كارخانه هاي ماشين سازي و افرادي كه به كارهاي مكانيكي اشتغال دارند بسيار رايج است. در حال حاضراين درد شناخته شده ، و قابل درمان است .

البته عوامل ديگري نيز مي تواند موجب مچ درد شود ولي اين بيماري يكي از شايع ترين علت هاي درد در ناحيه مچ دست است .

 

علل بروز اين بيماري:

 

تحقيقات نشان مي دهد از هر ده نفر افرادي كه به اين ناراحتي دچار هستند ، يك نفر كساني هستند كه با دست هايشان كار مي كنند. خانمهاي خانه دار ، تايپيست ها ، قصاب ها ، نجارها، موسيقي دانان و خياط ها بيشتر به  اين بيماري دچار مي شوند . به عبارتي اين عارضه در ميان زنان 40 تا 60 ساله و بخصوص زنان باردار رايج است ؛ زيرا در دوران بارداري به دليل ترشحات زياد هورمون ، غضروف شل شده و باعث تورم مي گردد. در ضمن اين حالت در ميان خانم هايي كه قرص ضد بارداري مصرف مي كنند نيزديده مي شود . همچنين كساني كه از ناراحتي تيروئيد رنج مي برند به دليل نوسان هورمون به اين بيماري دچار مي گردند.

فشار حاصله بر روي عصب حسي مياني عامل اين بيماري است . همچنين رماتيسم مچ و مفاصل دست نيز از علل اين بيماري به حساب مي آيند.

 

ورزش هاي مفيد براي پيشگيري از مچ درد:

 

با انجام تمرينات زير مي توانيد تا حدي امكان ابتلا به مچ درد را در آينده را كاهش دهيد .

1-     انگشتان خود را محكم بسته يك ثانيه بسته نگه داريد مجددا باز كنيد اين كار را بيست بار پشت سر هم براي هر دست انجام دهيد .

2-     يك توپ تنيس يا چند جوراب كه در هم به شكل توپ پيچيده شده است را در دست گرفته و سعي كنيد انگشتان خود را ببنديد در اين صورت انگشتان شما با مقاومت از طرف توپ مواجه مي شود انگشتان خود را در همين وضعيت به مدت سه ثانيه نگه داريد و سپس سه ثانيه استراحت دهيد . اين حركت را ده بار براي هر دست انجام دهيد .

3-     آرنج خود را طوري خم كنيد كه ساعد شما با بازويتان زاويه نود درجه تشكيل دهد طوري كه كف دست شما رو به بالا باشد سپس انگشتان خود را بسته مچ خود را به آرامي به سمت بالا و پايين حركت دهيد .

4-     دست خود را در همان حالت تمرين شماره قبل نگه داشته ولي اينبار به جاي بالا و پايين كردن مچ دست را به چپ و راست به آرامي حركت دهيد ( توجه داشته باشيد كه مچ در اين حركت بايد بدون هيچ شكستگي از ساعد باشد ) .

5-     دست خود را در همان حالت تمرين شماره قبل نگه داشته اينبار مچ خود را طوري  حركت دهيد كه در مرحله اول كف دست رو به بالا باشد و در مرحله بعد با چرخاندن ساعد كف دست رو به پايين شده باشد ( توجه داشته باشيد كه مچ در اين حركت بايد بدون هيچ شكستگي از ساعد باشد و زاويه نود درجه اي ساعد با بازو حفظ شود ) .

 تمرينات شماره سه تا پنج را در سه دوره و هر دوره ده تكرار انجام دهید .

اين سه تمرين را ميتوانيد با گرفتن وزنه سبك در دست انجام دهيد ولي شما در صورتي مجاز به انجام اين حركات با وزنه هستيد كه مچ شما از عضلات نسبتا قوي بر خوردار باشد وگرنه وزنه مي تواند به مچ دست شما آسيب برساند .

 

ارتباط مچ درد با رايانه:

 

مطلب زير از سايت www.zartak.com برداشته شده است .

 

استفاده از ماوس تقريبا به بخشي جدانشدني و معمول در کار با کامپيوتر تبديل شده است. در بسياري از موارد باعث بروز مشکلاتي در مچ دست مي شود . توجه به نکات زير در کاهش مشکلات بوجود آمده در اثر بکارگيري بيش از حد ماوس موثر مي باشند:

1-
استفاده از ماوس نوري: استفاده از ماوسهاي قديمي که با گوي کار ميکنند را فراموش کنيد. ماوسهاي نوري از حساسيت بيشتري برخورداند و به همين دليل کار با آنها به نسبت ماوسهاي قديمي نياز به فشار کمتر دست و حرکت کمتر مچ دارد. با کمي تنظيم و انتخاب يک ماوس اپيتک ميتواند حرکت مچ دست خود را کمتر و مدت بيشتري از ماوس بدون احساس خستگي استفاده کنيد.

2-
ماوس پد طبي:.ماوس پد هاي طبي داراي يک بالشتک در پايين پد هستند که مچ دست بر روي آن قرار ميگيرد.مهمترين عامل درد مچ در کار با ماوس حالت شکسته و زاويه مچ دست است.که در بلند مدت حتي مي تواند باعث دردهاي مزمن و ماندگار در مچ دست شود اما در ماوس پدهاي طبي مچ دست در وضعيت بهتري قرار ميگرد و تقريبا ساعد و کف حالت افقي و بدون شکستي دارند که اين مسئله در سلامتي مفاصل و خستگي کمتر مچ دست نقش مهمي دارد.ماوس پدهاي طبي قيمت بالايي ندارند و در بازار ايران نيز ميتوانيد مدلهاي خوبي از اينگونه پدها را کمتر از يک هزار تومان تهيه کنيد .

3-
ورزش: در مورد بسياري از ما کار با ماوس و کيبورد و يا احتمالا نوشتن تنها کارهايي هستند که با مچ دست خويش در طول روز انجام مي دهيم. اين در دراز مدت باعث ضعيف شدن مچ دست ميشود به طوريکه کمي فشار بيشتر ميتواند باعث درد مچ دست شود. با وجودي که من نکات اشاره شده در بالا را انجام دادم و درد مچ و خستگي حاصل از کار با ماوس به حداقل رسيد اما همچنان در شرايطي که فشار بيشتري به مچ دستم مي آمد دردهايي چندين ساعته را در مچ دستم حس ميکردم. شيوه ساده اي که من بکار گرفتم ورزش و استفاده از نرمشهايي که بود که مچ دست در آن بکار گرفته ميشود.شيوه اي که  به شکل موثري از آن جواب گرفتن استفاده از وزنه و نوعي حرکت خاص با مچ دست بود که تنها  در ده روز دردهاي مچ دستم به شکل قابل محسوسي کاهش يافت.

( وبلاگ ورزشكار باشيد: تمريناتي كه در بالا ذكر شده است را انجام دهيد )

4-
اسکرول: تا کنون فکر کرده ايد که چه مدت از زماني را که با ماوس کار ميکنيد صرف اسکرول صفحات ميکنيد؟ به خصوص اگر اهل کار با اينترنت و گردش در وب باشيد قطعا مدتي را صرف اسکرول صفحات وب سايتها مي کنيد.اسکرول با حرکت ماوس باعث تغيير زاويه مچ دست و يا حرکت دست مي شود.استفاده از ماوسهايي که دکمه اسکرول را وسط کليدهايشان دارند مي توانند نياز به حرکت دست  و مچ را کاهش دهند و طبيعي است که کاري که تنها با حرکت يک انگشت انجام مي شود را با مچ دست و يا ساعد انجام نمي دهند.

در نهايت و چنانکه از مطالب بالا مشخص است کمي دقت در انتخاب و خريد ماوس و ماوس پد ميتواند سلامتي بيشتر و خستگي کمتري را براي شما به ارمغان بياورد و البته نبايد فراموش کنيم که مچ دستهاي ما فقط براي کار با ماوس و کيبورد نيست و براي اينکار نيز ساخته نشده است پس بايد سعي کرد به تناسب با نرمشهاي خاص آنها را در وضعيت مناسبي نگه داريم

 

تشكر از سايت زرتك

 

ورزشكار باشيد .

هميشه پيروز و از راه دردسر بدور باشيد .

 

 

2 نوشته شده در  جمعه سی ام تیر 1385ساعت 22:0  توسط مهیار ریاحی نیا  |  داغ کن - کلوب دات کام

 


کد موسیقی در نایت اسکین